&ver=4.7.5' type='text/css' media='all' />

5 najważniejszych funkcji dobrego opisu produktu
07 Gru 2013

5 najważniejszych funkcji dobrego opisu produktu

Zacznijmy od podstaw, wszak opisy produktów to podstawa każdego sklepu internetowego. Niewielu sprzedawców zdaję sobie sprawę, że od tego w jaki sposób zaprezentują dane produktowe, zależy liczba funkcji, które będą spełniać. Przedstawiam najważniejsze nich.

1. Informująca

Pierwsza funkcja, która niezaprzeczalnie wysuwa się na prowadzenie. Kupujący musi mieć pewność, że ogląda właśnie np. konsolę konkretnej marki i to obecnej generacji a nie poprzedniej. Tutaj najważniejsze są 3 elementy:

  • Tytuł produktu, który już w sam w sobie dostarcza głównych informacji typu: rodzaj produktu, marka, wersja produktu, kolor, rozmiar
  • Zdjęcie główne, po którym na pierwszy rzut oka widać, że „to jest to” (żadne opakowania, małe niewyraźne zdjęcia, kolor taki jak w tytule itd.)
  • Wiarygodne dane parametrów produktu. Oczywiście typowy klient nie będzie w stanie (nawet z pomocą Googla) szybko zweryfikować szczegółowych parametrów produktu w przypadku wątpliwości, ale te najważniejsze już tak
Przykład opisu w Agito.

Przykład opisu w Agito.

 

 

2. Dopasowująca

Przeglądając opisy, klient ocenia czy produkt rzeczywiście pasuje do jego oczekiwań. Tutaj ogromne znaczenie mają nie tylko same dane produktowe, odpowiednia cena czy też zachęcająca prezentacja produktu, ale również takie elementy jak:

  • Opis samej marki, jakie i dla kogo tworzy produkty
  • Informacje o linii produktów (co ją wyróżnia) lub opis konkretnego modelu (np. zwroty w stylu „dla początkujących” lub „wersja zawierająca dodatkowo moduł wi-fi dla ludzi ceniących wygodę” itp).

 

Fragment opisu ze sklepu marki 4F: "zwróci uwagę każdego aktywnego chłopca"

Fragment opisu ze sklepu marki 4F: „zwróci uwagę każdego aktywnego chłopca”

3. Marketingowa

Opis produktu i wszystkie jego elementy razem wzięte, mają skłonić kupującego do zakupu. Wydaję się to banałem, ale włożenie produktu do koszyka i finalizacja transakcji to w końcu punkt do którego staramy się doprowadzić klienta (+ jeszcze sprawić oczywiście żeby chętnie powracał). Tutaj wyróżniłbym:

  • Dbałość o atrakcyjną prezentację produktów (byle tylko forma nie przerosła treści i opis nadal spełniał wszystkie funkcje)
  • Odpowiednie wypozycjonowanie ceny i znaczników typu „Bestseller”, „Okazja” oraz najważniejszych cech produktu w stylu „Dysk 500 Gb”
  • Język korzyści dotyczący zarówno samego produktu i jego funkcji jak i tego co oferuje sam sklep (wszelkie gratisy, dodatkowe gwarancje i akcje w stylu „kolor błękitny tylko u nas”.

 

Przykład opisu iPad'a Mini - postawiono na jakość ekranu no i oczywiście jego rozmiar

Przykład opisu iPad’a Mini – postawiono na jakość ekranu no i oczywiście jego rozmiar

4. Budująca zaufanie

W sytuacji, w której setki sklepów internetowych oferują praktycznie te same produkty w podobnej cenie,  opisywanie produktów ma coraz większe znaczenie.  Świetnie to widać na platformie Allegro, gdzie różnice w cenie konkretnego produktu (już po doliczeniu dostawy) na ofertach poszczególnych sprzedawców są często iluzoryczne. Często też zdarza się, że użytkownicy wolą zapłacić nieco więcej, ale np. zamówić towar od bardziej wiarygodnego sprzedawcy.  Warto zwrócić uwagę na:

  • ogólną czytelność szablonu, odpadają zdawkowe opisy
  • podkreślenie możliwości zwrotu zakupionego towaru, jego reklamacji, bezproblemowości wymiany
  • informacji o szybkim kontakcie ze sprzedającym i to w różnej formie (telefon, e-mail, komunikatory, serwisy społecznościowe, czat z konsultantem itp), warto dodać informację o maksymalnym czasie oczekiwania na odpowiedź
  • informacji o dostępności towaru, możliwości odbioru osobistego jeśli taka istnieje
  • umieszczenie w widocznym miejscu informacji o ocenach naszego sklepu (np. Zaufane opinie)

 

Stendi.pl eksponuje możliwość bezpłatnego zwrotu

 

5. Inspirująca

Innymi słowy, moment w którym potencjalny klient mówi sobie „muszę to mieć!” chociaż jeszcze parę minut temu nie zdawał sobie z tego sprawy… Impulsem do tego może być ciekawie zrealizowany showcase’a, atrakcyjny mailing lub materiał wideo, ważne jednak że tuż przed zakupem (i pewnie przeczytaniem przeróżnych opinii) klient trafi na opis produktu, ważne są zatem:

  • spójność opisu z tym jak promuje go sam producent (te same hasła i wyróżniki cech)
  • informacje o dostępności produktu, szybkiej dostawie, gwarancji pierwszeństwa dostawy (np. w przypadku preorderów lub reedycji)
  • unikatowa cecha produktu, wartość dodatkowa
Wiedźmin Sezon Burz ebook

Przykład tak zwanego „exclusive’a”, produktu dostępny tylko w jednym sklepie i to z dodatkową zawartością


Paweł Cyzman

W e-commerce to nie "content is king". Prawdziwym królem jest product content :)

  • ata

    Fajnie napisane, postaram się dostosować do Twoich zaleceń. Niby człowiek o tym wszystkim wie, ale miło posłuchać kogoś kto te myśli zebrał w jedną całość. Troszkę mi jednak brakuje do ideału, ale popracuję nad tym. Pozdrawiam. Człowiek odpowiedzialny za sklep: http://www.techlandlab.pl