&ver=4.1.13' type='text/css' media='all' />

Pachnąca kawa w opisie produktu
12 gru 2013

„Jak smakuje ta kawa?” Praktyczne klasyfikatory w opisach produktów.

Czy można poczuć zapach kawy przez internet? Obecnie nie jest to jeszcze możliwe, ale badania nad taką technologią naprawdę istnieją! Póki co pozostają nam inne, prostsze sposoby na dopasowanie opisu produktu do wymagań i gustów klientów.

Po co jest klasyfikacja?

Idealny opis produktu oferowanego w sklepie internetowym, powinien dawać maksimum informacji, które klient otrzymałby widząc produkt fizycznie.  Oczywiście nie jest to w wielu przypadkach jeszcze możliwe, np. wielu klientów wciąż nie wyobraża sobie zakupu butów lub mebli bez spotkania „na żywo”. Standardowe „tabele rozmiarów” potrafią tylko w przybliżony sposób dopasować odzież oferowaną online. Są jednak proste sposoby, które mogą pomóc klientowi w zakupie danego produktu.

Przykłady różnych klasyfikatorów w opisach produktów.

Powróćmy do przykładu kawy. W sklepie stacjonarnym możemy przebierać w różnych rodzajach i gatunkach – to wszystko da się opisać – ważne jednak, że możemy poczuć także jej zapach. Poniżej znajduje się przykład klasyfikatora w opisie produktu, który ma za zadanie przybliżyć jej smak:

Czasnaherbate.net przybliża smak.

Weźmy teraz na cel coraz modniejsze ostatnio gry towarzyskie. Powiedzmy, że szukamy czegoś bardziej poważnego, zdecydowanie nie dla początkujących graczy. Naszą uwagę przykuwa strategia „Gra o Tron”, opis jest zachęcający,  ale to co się rzuca w oczy to następująca tabelka, która potwierdza nas w przekonaniu, że znaleźliśmy odpowiedni produkt:

Klasyfikatory na karcie produktu rebel.pl (na podstawie ocen graczy!)

Istnieją także ustandaryzowane klasyfikatory, dotyczące np. sprzedaży gier komputerowych. Jednym z nich jest PEGI czyli zestaw piktogramów określających zawartość dane produkcji, czyli np. obecność elementów przemocy. Na ich podstawie można w miarę szybko ustalić czy gra będzie dobrym pomysłem na prezent dla dziecka.

Gra dla dziecka? Raczej nie! Oferta ze sklepu Wirtus.pl.

Klasyfikatory budowane są najczęściej wokół najważniejsze cechy produktu. Szukając zestawu nowych opon, bierzemy pod uwagę ich markę i rozmiar. Biorąc pod uwagę, że jest to zakup często uzależniony od zmiany sezonów, nie mniej ważną okazuję się informacja dla, które z nich zostały przygotowane.

Opona letnia, zimowa czy może całoroczna? Listing produktów Oponeo.pl rozwiewa wątpliwości.

Przy zakupie karmy dla zwierząt, kierujemy się rzecz jasna gustem naszych pupili (a te jak wiadomo, potrafią być dosyć wybredne), wagą opakowania, ceną, marką itp. Ważna jest także klasyfikacja ze względu na funkcje prozdrowotne co widać na poniższym przykładzie opisu karmy dla kotów, którym się nieco przytyło:

Coś dla dużych kotów! Opis ze strony producenta royal-canin.pl

Kolejny przykład dotyczy perfum. Jak się okazuję i one dzielą się na te „na dzień” jak i „na wieczór”.

(sugestia na karcie produktu kokai.pl)

Klasyfikatory mają także zastosowanie w przypadku sprzedaży usług. Mogą idealnie być wkomponowane w szatę graficzną cennika i sprawić, że będzie jeszcze bardziej czytelny.

Jasna klasyfikacja usług na freshmail.pl

Robimy własny klasyfikator!

Przepis jest prosty, musimy wybrać cechę (lub zestaw cech), która jest kluczowa w danej kategorii produktów i przedstawić ją w formie prostej grafiki lub piktogramu. I to nawet jeśli twój opis tekstowy jest długi, wyczerpujący i na pewno zawiera wszystkie najważniejsze informacje! Dodając ciekawy klasyfikator możesz sporo zyskać w oczach potencjalnych kupujących, którzy nie zawsze mają ochotę i czas na „wyłuskanie” tego co dla nich najważniejsze. Kolejną „wartością dodaną” może być to, że twój sklep będzie traktowany jako domyślny katalog produktów danej kategorii (taką pozycję ma np. sklep rebel.pl ze względu na klasyfikatory tworzone na podstawie ocen graczy).


Paweł Cyzman

W e-commerce to nie "content is king". Prawdziwym królem jest product content :)