Jak zwiększyć liczbę opinii klientów w opisach produktów? [INFOGRAFIKA]
04 Mar 2016

Jak zwiększyć liczbę opinii klientów w opisach produktów? [INFOGRAFIKA]

Recenzje napisane przez klientów i pozostawione w sklepie internetowym to podwójna korzyść. Takie treści są chętnie czytane przez innych kupujących i jednocześnie potrafią wywindować nasze opisy produktów w górne rejony wyników wyszukiwania. Tylko w jaki sposób je pozyskiwać?

Nie znajdziecie chyba ani jednego e-marketera, negującego sens zbierania unikatowych treści dodanych przez samych klientów, na stronie produktu. Kiedy jednak chcemy przejść do konkretnych działań, często proponowane są sztampowe rozwiązania ze wstawieniem nudnego tekstu typu „Twoja recenzja może być pierwsza!” na czele. Takie „szalone” CTA nie działają, o czym możemy się przekonać przeglądając opisy produktów w większości sklepów internetowych w Polsce.

Nie idźcie na skróty

Zbieranie opinii użytkowników to nie jest wcale taka łatwa sprawa i trzeba się nieco napocić żeby ich do tego zachęcić. Czasem zresztą warto cały proces potraktować jako… inwestycję. Skoro wiemy, że takie dodatkowe materiały, ulokowane najczęściej gdzieś na dole opisu, są pożądane przez klientów i mają pozytywny wpływ na SEO, to warto tutaj opracować jakąś specjalną strategię ich „zbieractwa”.

Od razu tutaj należy przypomnieć, że wklejanie komentarzy użytkowników, które sami sobie napisaliśmy, najczęściej da się łatwo rozpoznać. Takie „autorskie opinie” już na pierwszy rzut oka rażą sztucznością. Nie warto szargać zatem reputacji własnego sklepu, ani to mądre, ani przydatne kupującemu, tym bardziej, że najczęściej owe treści są miernej jakości i służą tylko nabijaniu licznika ocen.

Przejdźmy jednak do uczciwej formy zbierania recenzji i opinii użytkowników. W poniższej infografice pokazane są pomysły, które warto rozważyć, jeśli zależy nam na optymalizacji naszych opisów produktów.  Wierzcie mi, że to tylko wierzchołek góry lodowej, ale za to pokazujący rozmaitość sposobów na osiągnięcie tego samego celu.

10 sposobów na zwiększenie liczby opinii użytkowników (INFOGRAFIKA)

 

Bonus

Infografika ukazała się jakiś czas temu w ramach projektu edukacyjnego Nowa Koncepcja SEO i zdążyłem już otrzymać ciekawy feedback, którym chętnie się niniejszym dzielę 🙂 Po pierwsze, zarówno w dyskusjach jak i mailach potwierdzacie, że dotychczas w Waszych sklepach temat zbierania opinii i ocen użytkowników nie był obdarzony delikatnie mówiąc odpowiednią atencją, co tym bardziej utwierdza mnie w przekonaniu, że warto poruszać takie, zdawałoby się mniej istotne elementy e-commerce. W efekcie chciałbym poruszyć jeszcze kilka wątków, które być może rzucą jeszcze więcej światła w tym temacie 🙂

Wykorzystanie Marketing automation

Kilka osób zwróciło mi uwagę, że na infografice zabrakło przykładu wysyłki mailingu zachęcającego do wystawienia oceny. Szczerze mówiąc akurat moje doświadczenia są takie, że tego typu forma niespecjalnie się sprawdza, jeśli nie jest połączona z dodatkową zachętą (np. rabatem). Nie znaczy to, że odradzam tego typu działania, wręcz przeciwnie. Ze względu na stosunkowo niski koszt implementacji takich rozwiązań jest to dobry krok, tym bardziej jeśli posiadamy dużą bazę klientów. Z tymże nie rekomendowałbym takich środków jako jedyne czy też główne narzędzie pozyskiwania treści użytkowników.

 Mechanizm oceniający jakość opinii

Jeżeli mamy to szczęście posiadać sporą liczbę komentarzy w opisach produktów, dobrze by było, żeby te najbardziej wartościowe były na samej górze. To zadanie możemy przekazać… pozostałym klientom. Popularny „kciuk” w górę albo w dół, potrafi całkiem efektywnie pokazać, które opinie były przydatne, a które są śmieciowe. Z reguły w sklepach internetowych, w których jest taka opcja, działa to dobrze i przynosi oczekiwane efekty. Poza tym, zawsze to jakaś dodatkowa interakcja dla kupujących 🙂

Nastawienie na długość recenzji

Zdawkowe „może być” albo „super” trudno uznać za treściwą i cenną opinię. Warto zatem premiować dłuższe recenzje, bo jakoś tak się składa, że są one zazwyczaj bardziej wartościowe i to nie tylko optycznie 🙂 Można eksperymentować z minimalną liczbą znaków, byle tylko nie przesadzić w drugą stronę. Na bazie długich wypowiedzi innych kupujących powstało kilka niezłych serwisów tematycznych, przeczących nieco mitom mówiącym, że w internecie wszyscy chcą czytać tylko krótkie i niemęczące wzroku teksty.

Odpowiadanie na komentarze

Nawet jeżeli miejsce na komentarze użytkowników w Twoim sklepie, nie ma formatu Q&A, nie znaczy to, że nie pojawiają się na nim czasem raczej pytania niż oceny dotyczące produktu. Smutnie wyglądają na karcie produktu takie zapytania pozostawione kompletnie bez żadnej reakcji ze strony obsługi sklepu. Warto przeglądać to co piszą użytkownicy! Czasami stracić możemy przez to ciekawą dyskusję, w którą mogliby się włączyć kolejni kupujący albo przynajmniej skorzystać.

Era social media

Nasi Klienci mogą nie tylko zostawić opinię na naszej stronie produktu, ale także upublicznić to w preferowanym medium społecznościowym. Co szkodzi dodać dodatkowy przycisk typu „opublikuj również na FB” albo „tweetnij ocenę” i dzięki temu być może zyskać tani, dodatkowy ruch.

Strona główna i widgety

Opinie innych kupujących mogą być całkiem niezłą przynęta dla użytkowników wchodzących na stronę główną sklepu. Kontrowersyjna ocena jakiegoś produktu, potrafi zachęcić do obejrzenia całego opisu. Na podstawie zebranych ocen i opinii, można również utworzyć widgety, które wszystkim kupującym jasno będą wskazywać poziom jakości konkretnego produktu. Takie elementy świetnie wyglądają na stronach z opisami produktów, ale co ważniejsze, ułatwiają użytkownikom szybsze podjęcie decyzji.

Sortowanie

Kolejnym elementem „porządkującym” komentarze, mogą być dodatkowe opcje sortowania. Jednego użytkownika będą interesować najnowsze opinie, a drugi będzie bardziej nastawiony na konkretny wątek. Szczególnie istotne, jeśli powoli sami się już gubimy w treściach dodanych przez klientów.

Komentarze z importu

Jeżeli nasza własna baza opinii jest uboga, można zastanowić się nad importem takich treści z serwisów zewnętrznym (tym całkowicie legalnym rzecz jasna). Tracimy wtedy korzyści z „unikatowości”, ale ciągle, dajemy coś przydatnego dla kupujących.

Wybór zamiast losowania

Na infografice jest mowa o konkursie, w którym nagradzani są wybrani autorzy opinii pozostawionych w sklepie. Ze względu na obowiązujące prawo, należy unikać wszelkich związków z losowością. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by w regulaminie zawrzeć takie warunki jak np. to, że wygrywa najśmieszniejszy komentarz albo ten który będzie miał najwięcej udostępnień.

Komentarze „wszyte” w opisy produktów

Rzadko który sklep internetowy, wykorzystuje recenzje napisane przez klientów podczas tworzenia czy też aktualizowania bazy. Coś co wydaje się naturalnym źródłem treści produktowych, bywa najczęściej kompletnie pomijane w procesie tworzenia unikatowych opisów produktów. Tymczasem takie teksty mogą być o wiele bardziej ciekawsze od tego co sami wymyśliliśmy!

 

Tradycyjnie, zachęcam do dzielenia się ciekawymi case’ami i podsyłania Waszych pomysłów czy też doświadczeń z wdrożeń.


Paweł Cyzman

W e-commerce to nie "content is king". Prawdziwym królem jest product content :)