Odkryj nowe domeny w content marketingu.
05 Cze 2014

Odkryj nowe domeny w content marketingu.

Content marketing to sprawdzony sposób na przyciągnięcie i utrzymanie uwagi klientów. Atrakcyjne treści skierowane do dobrze sprofilowanej grupy odbiorczej mają ogromne znaczenie w walce o lojalność kupujących.

Nowe otwarcie.

Jeszcze niedawno mogło się wydawać, że rynek domen jest stabilny i to co najcenniejsze jest już zarejestrowane. Dzisiaj co raz trudniej znaleźć ciekawą domenę, łatwą do zapamiętania, która byłaby wolna. Zawsze oczywiście można dokonać transakcji z rynku wtórnego, z tymże wiąże się to często z negocjacjami i wysoką kwotą odstępnego. Dodatkowo może się okazać, że domena chociaż atrakcyjna, ma kiepską reputację i trudno ją będzie pozycjonować.

Na szczęście w tym roku zostanie uwolnionych (lub już zostało) kilkadziesiąt nowych rozszerzeń domen, często bardzo egzotycznych w stylu .ninja. I to jest właśnie szansa na zbudowanie przynajmniej wokół jednej z nich, własnego zaplecza contentowego wspierającego nasz e-commerce. Warto tym bardziej, że takie miejsca mają rzeczywisty wpływ na decyzje zakupowe:

 

(Źródło: Raport "E-commerce Track 11.2013-04.2014", IRCenter.com)

(Źródło: Raport „E-commerce Track 11.2013-04.2014„, IRCenter.com)

 

Oczywiście atrakcyjna domena będzie pasować zarówno do serwisu skupionego wokół jednej kategorii produktów, ogólnodostępnego forum wymiany opinii klientów, jak i eksperckiego bloga dotyczącego konkretnego modelu. Najczęściej tego typu działania opierają się na subdomenie co powoduję, że adresy są zazwyczaj dłuższe i przez to trudniejsze do zapamiętania. Osobna domena mniej bezpośrednio będzie się kojarzyć ze sklepem i ta niezależność może być także korzystniejsza pod względem optymalizacji SEO.

Content marketing w Polsce.

Oto kilka przykładów:

  • Blog.cdp.pl to miejsce, w którym można znaleźć przede wszystkim zapowiedzi, recenzje i poradniki do gier wideo, ale nie tylko. Wbrew pozorom jest to pełnoprawny serwis tematyczny, z profesjonalną i doświadczoną redakcją. Dzięki temu klienci sklepu cdp.pl, mają dostęp do naprawdę wartościowych treści i stanowią jego aktywną społeczność.

CDPpl content marketing w Polsce

 

  •  MniamMniam.pl to serwis kulinarny z całkiem długą historią (założony w 2001 roku!). To źródło kilkunastu tysięcy, sprawdzonych i skomentowanych przez jego czytelników przepisów. Autor to prawdziwy pasjonat gotowania i oprócz tego, że jest „twarzą” MniamMniam.pl, jest także właścicielem sklepu AleDobre.pl, którego produkty są przy okazji promowane.

mniammniam content marketing w polsce

 

  • Monika Mikowska to dzisiaj marka sama w sobie, kojarzona głównie z marketingiem mobilnym i tematami z zakresu UX. Na jestem.mobi przeczytać możemy testy aplikacji, wywiady jak i autorskie raporty, które dla wielu są kluczowym źródłem informacji o rynku mobile w Polsce. Dzięki temu jest to na pewno świetna wizytówka firmy mobeedick.

jestemmobi monika mikowska content marketing

 

  • Moda.allegro.pl to stosunkowo młody serwis skierowany głównie do kobiet zainteresowanych nowymi trendami modowymi. Treści, w formie krótkich poradników jak i materiałów wideo, przygotowywane są przez profesjonalne stylistki. Do każdej tematyki znajdziemy dopasowaną listę produktów, które można wyszukać później na Allegro.pl.

moda allegro content marketing

 

  • Osesek.pl to portal pełen porad i cennych wskazówek dla przyszłych rodziców, jak i tych, którzy niedawno nimi zostali. „Promujemy naturalne, mądre i spokojne rodzicielstwo” – tej zasady trzymają się autorzy, dlatego też spora część publikacji poprzedzona jest konsultacjami merytorycznymi z lekarzami specjalistami. Nieco w tle, dostępna jest część transakcyjna, czyli sklep z asortymentem dla dzieci osesek24.pl

osesek content marketing w polsce

 

  • Kolejny przykład to forum.mp3store.pl czyli jedno z najpopularniejszych miejsc do dyskusji o sprzęcie audio. Dla właściciela sklepu mp3store.pl założenie i wypromowanie forum było prawdziwym strzałem w dziesiątkę i mocno procentuje do dzisiaj. Po pierwsze, klienci zostają na dłużej i mają częstszy kontakt z ofertą. Po drugie, to oni właśnie generują cenny content, przyciągający kolejnych kupujących.

mp3 store forum content marketing w polsce

 

 

  •  W zakładce Wasze Wnętrza, klienci sklepu LeroyMerlin mogą wrzucać zdjęcia swoich świeżo wyremontowanych mieszkań i domów, które następnie są oceniane przez pozostałych użytkowników. I tak samoistnie tworzy się zbiór inspiracji dla kolejnych osób, które zechcą zostać „bohaterem w swoim domu”.

przyklad user generated content leroy merlin

 

  • Preser.pl to zbiór przeróżnych infografik podzielonych na kilka kategorii tematycznych. Agregator jest prowadzony i aktualizowany przez agencję Whites, która m.in w swojej ofercie ma właśnie tworzenie takich wizualizacji danych jak i ich promocję.

preser agencja whites content

 

  • Klienci porównywarek cenowych coraz częściej zaglądają tam nie tylko w poszukiwaniu najtańszych ofert, ale także sprawdzają opinie i oceny produktów. Zjawisko określane jako smartshopping, można wykorzystać budując miejsca, które pomogą wybrać odpowiedni produkt. Z tego założenia wyszło Ceneo.pl i powołało do życia serwis pod nazwą Ekspert Ceneo.

ekspertceneo content marketing w polsce

 

Domenowe inspiracje.

Nie ma znaczenia w jakiej kategorii produktów specjalizuje się nasz e-biznes. Tak naprawdę w realizacji naszej strategii wykorzystania content marketingu, ogranicza nas tylko wyobraźnia. No i cierpliwość, bo podobnie jak w innych działaniach związanych z SEO, efekty mogą być widoczne z opóźnieniem.

Poniżej znajduję się lista najciekawszych rozszerzeń, które szczególnie łatwo wykorzystać w kontekście prowadzenia content marketingu.

 

Moda:

  1. .boutique
  2. .clothing
  3. .club
  4. .moda
  5. .shoes

Dom i ogród:

  1. .coffee
  2. .equipment
  3. .florist
  4. .gallery
  5. .glass
  6. .house
  7. .kitchen
  8. .luxury
  9. .works
  10. .tools
  11. .recipes

Elektronika:

  1. .camera
  2. .computer
  3. .solutions
  4. .support
  5. .systems
  6. .technology

Sport i wypoczynek:

  1. .bike
  2. .equipment
  3. .flights
  4. .futbol
  5. .guitars
  6. .toys
  7. .voyage

Okazje:

  1. .bargains
  2. .best
  3. .bid
  4. .blackfriday
  5. .buzz
  6. .cheap
  7. .cool
  8. .gift
  9. .link
  10. .today
  11. .watch

Eksperckie:

  1. .center
  2. .community
  3. .directory
  4. .expert
  5. .guru
  6. .ninja
  7. .reviews
  8. .social
  9. .solutions
  10. .tips
  11. .voting
  12. .wiki
  13. .zone

 

Adres ma znaczenie!

O komentarz poprosiłem Michała Spławskiego z firmy MSERWIS (Domeny.tv), która jest jednym z czołowych rejestratorów domen w Polsce i aktywnie promuje nowe rozszerzenia:

Nowe domeny dają ogromne możliwości w content marketingu. Jako że zaczęły się dopiero co pojawiać, cały czas intrygują oraz budują ciekawość. Naszym zdaniem na serwis informacyjny lub zapleczowy warto kupić oddzielną domenę, chociażby z tego powodu, iż zarówno serwis podstawowy, jak i dodatkowy będą zajmować oddzielne miejsca w wynikach wyszukiwania. Przy czym, nie ma tam zbyt wiele treści, na które mamy wpływ. Tym bardziej więc zastosowanie trafnego rozszerzenia domeny może spowodować, że dany wynik będzie chętniej klikalny.

Większość rozszerzeń nowych domen to słowa w języku angielskim, mniej w niemieckim, hiszpańskim, czy chińskim. Najwięcej więc zyskać na nowych domenach mogą serwisy, które kierują się na rynki inne niż Polska. Jednak również dla polskich sklepów są duże możliwości, związane albo z frazami powszechnie używanymi również w Polsce, lub zbliżonymi do ich polskich odpowiedników. Nasze aktualne typy to następujące domeny: .guru, .coffee, .buzz, .bike, .club, .sexy, .technology, .wiki, .photo, .marketing, .menu, .webcam. Już wkrótce do nich dołączą takie domeny jak .pub, .bar, .moda, .fitness czy .audio.

 

Dlaczego warto?

  • skorzystaj z efektu nowości, domeny z nowymi rozszerzeniami wyróżniają się na tle tych bardziej ogranych
  • na obecnym etapie rejestracji i rezerwacji nowych domen, jest jeszcze mnóstwo wolnych, atrakcyjnych adresów
  • subdomeny są zazwyczaj dłuższe i przez to trudniejsze do zapamiętania
  • niektóre końcówki sporo kosztują już na etapie rejestracji, te z ciekawymi frazami mogą okazać się dobrą inwestycją na przyszłość
  • kolejne zmiany algorytmów wyszukiwarki Google powodują, że dobry content marketing jest coraz bardziej wartościowy i niezbędny w e-commerce


Paweł Cyzman

W e-commerce to nie "content is king". Prawdziwym królem jest product content :)