Pomaganie przez e-kupowanie: elementy charytatywne w opisach produktów
03 Lis 2014

Pomaganie przez e-kupowanie: elementy charytatywne w opisach produktów

Czy w e-commerce jest miejsce na coś więcej niż tylko czysty zysk? Oto przykłady, które pokazują, że można połączyć przyjemne z pożytecznym.

Twoje zakupy mają sens!

Takie hasło znalazłem na stronie Marketu Społecznego (marketspoleczny.pl). Odzwierciedla ono doskonale ideę całego projektu, który nadaje e-zakupom, dodatkowy wymiar. Kupując różne rzeczy z kilkunastu kategorii produktów, oprócz tego, że otrzymujemy unikatowe i wysokiej jakości produkty, to przy okazji wspieramy finansowo ich wytwórców.

„Przedmioty sprzedawane w Markecie Społecznym są zazwyczaj wykonywane przez osoby z niepełnosprawnością w ramach aktywizacji społecznej i zawodowej.”

W każdym opisie produktu znajdziemy informację o miejscu, w którym powstaje.
marketspoleczny opis produktu

To właśnie zaufanie jest przy tego typu działaniach kluczowe. Chcemy mieć pewność, że sklep internetowy rzeczywiście jest prowadzony zgodnie z zasadami ekonomii społecznej albo zyski ze sprzedaży są naprawdę przekazywane na konkretny cel. Allegro jakiś czas temu uruchomiło charytatywny marketplace oparty w zasadzie na tej samej mechanice co główna platforma zakupowa, z wyłączeniem systemu prowizji. Różnica polega też na tym, że oferty są wystawiane przez różne fundacje i organizacje pozarządowe i w opisach znajdziemy informacje na co są przeznaczone pieniądze z ich sprzedaży. Wszystkie organizacje są weryfikowane, kupujący mają więc gwarancję, że ich pieniądze trafią do potrzebujących.

charytatywni allegro

Kupując, pomagasz.

Mniejsze sklepy internetowe też wspierają cele charytatywne i to nie tylko w formie jednorazowych akcji, ale jako część dłuższej strategii. Jeżeli klient wie, że zamawiając w danym sklepie potrzebne produkty, przynajmniej część zysków jest przeznaczona na wybrany cel, może chętniej powracać i kupować regularnie. Dobrze, jeżeli kategoria produktów będzie powiązana tematycznie z wybranym celem. I tak na przykład ZooPlus.pl, które jak sama domena wskazuje, oferuje produkty związane ze zwierzakami, umieszcza specjalne banery na stronach różnych fundacji opiekujących się właśnie nimi.  W ten sposób, część pieniędzy „z przeklików” jest przeznaczana na cele statutowe takich organizacji.

zooplus fundacja koci azyl

Lilou.pl to kolejny e-commerce, który wspiera różne akcje charytatywne już od dłuższego czasu. Pomoc polega głównie na zaprojektowaniu specjalnych, limitowanych edycji biżuterii z których znaczna część ze sprzedaży wpływa na konto określonej fundacji. Dzięki takiemu podejściu sklep nie tylko pomaga, ale także zwiększa popularność własnej marki i buduje jej pozytywny wizerunek.

lilou charytatywna akcja opis produktu

Właściciele sklepu One Way Clothing (oneway.com.pl) też muszą lubić koty, bo stworzyli nawet osobną kategorię produktów z których część dochodu przeznaczona jest na pomoc czworonogom z pazurami. Jest to też kolejny przykład pomagania tym co robi się najlepiej, czyli wytwarzaniem specjalnych wersji wysokogatunkowych koszulek, oczywiście ze specjalnymi wzorami dla kociarzy.

onewayclothing opis produktu

Dlaczego warto pomagać?

Niezależnie od altruistycznych powodów:

  • jest to jeden ze sposób na wyróżnienie danej marki/sklepu/produktu
  • link buliding – Twoja oferta jest linkowana przez strony fundacji, serwisy tematyczne i społecznościowe
  • dzięki takim akcjom, klienci mogą poznać Twój sklep (nowi klienci)
  • stali bywalcy mogą być zachęceni do kontynuowania regularnych zakupów
  • przy okazji promujesz jakość swoich produktów

 


Paweł Cyzman

W e-commerce to nie "content is king". Prawdziwym królem jest product content :)