05 kwi 2014
Pozycjonowanie ofert w usłudze Google Zakupy
Już od kilku miesięcy polskie sklepy internetowe mogą wystawiać swoje produkty w formacie reklamowym Product Listing Ads . Liczba dodanych ofert rośnie z miesiąca na miesiąc, a zatem konkurencja jest coraz większa. Jak sprawić aby częściej wyświetlały się nasze produkty?
Nazwy produktów.
- Warto w tytule produktu umieścić jego markę . W wynikach wyszukiwania oferty z frazą: „Sony Xperia Z1 Compact” będą częściej wyświetlane niż mniej dokładne, np. „Smartfon Xperia Z1″.
- Ze względu na ograniczoną liczbę znaków, należy ze szczególną uwagą dobrać odpowiednie słowa kluczowe . Możemy zwiększyć konwersję umieszczając w tytułach frazy określające rodzaj produktu (np. „Rower…”) jak i te związane z wariantami kolorystycznymi.
- Istotne mogą okazać się także kluczowe atrybuty produktu w zapytaniach użytkowników, typu „wodoodporny”, „edycja kolekcjonerska”, „model 2014″ itp.
- Nie zapominajmy o długim ogonie słów kluczowych. Warto skorzystać z narzędzi analitycznych pomagających znaleźć te frazy, które pozwolą naszym ofertom wybić się wśród konkurencji.
- Długość tytułu nie powinna liczyć więcej niż 70 znaków.
Opisy produktów.
- Wypełnij wszystkie pola (jakie tylko możesz) opisujące ofertę takie jak kategoria, marka, kompatybilność czy kolor. Im więcej danych, tym większa szansa na to, że ofertę zobaczą klienci.
- Dynamicznie aktualizuj dane za każdym razem, kiedy zmienia się cena bądź dostępność danego produktu.
- Podobnie jak w porównywarkach cena ma spore znaczenie! Po pierwsze, powinna zawierać wszystkie możliwe opłaty. Po drugie, użytkownicy chętniej będą klikać tańsze propozycje, warto więc monitorować konkurencję.
- Wykorzystaj miejsce na tekst promocyjny . Możesz umieścić tam frazy typu „Darmowa dostawa” bądź informację o aktualnej obniżce.
- Pamiętaj zamieścić w tekście odpowiednie słowa kluczowe .
Zdjęcia.
- Aby dodać produkt do usługi Google Zakupy , musisz posiadać przynajmniej jedno zdjęcie, które zostanie oznaczone jako główne. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby tych zdjęć było więcej! Możesz wysłać maksymalnie 10 dodatkowy zdjęć.
- Warto już od początku przyjąć wyższy standard jakości wysyłanych obrazków. Zgodnie z obecnymi rekomendacjami Google, optymalnie jest dodawanie zdjęć o rozmiarze przynajmniej 800x800px i jednocześnie wadze pojedynczego pliku nie przekraczającej 4 MB.
- Niedopuszczalne jest zamieszczanie „ zdjęć zastępczych ” z logo sklepu albo informacją „brak zdjęcia”.
- Zdjęcia produktów w usłudze Google Zakupy są automatycznie skalowane do kwadratowej miniaturki o rozmiarze 100x100px.
- Lepiej prezentują się zdjęcia na białym tle .
- Opakowanie zbiorcze nie może być zdjęciem głównym. W takim przypadku zamieść obrazek z pojedynczą sztuką.
Linki.
- Wysoki wskaźnik odrzuceń może spowodować, że twoje oferty będą rzadziej wyświetlane. Dbaj o zgodność danych pokazanych w usłudze Google Zakupy jak i samą jakość opisów na stronie produktu w sklepie.
- Unikaj odsyłania klientów do stron kategorii. Linki powinny prowadzić do konkretnych produktów , a jeszcze lepiej do poszczególnych jego wariantów prezentowanych w wyszukiwarce Google.
- Niedopuszczalne jest umieszczanie na stronie docelowej automatycznych przekierowań , popupów czy też wymogu rejestracji przed możliwością obejrzenia produktu.
- Znaki specjalne w URL powinny być odpowiednio zakodowane .
Pozostałe czynniki.
- Autorytet domeny wpływa mocno na pozycjonowanie twoich ofert. Korzystając z narzędzi typu Google Webmasters Tools możemy sprawdzić czy wyszukiwarka nie ma z nią żadnych problemów.
- Znaczenie mają także oceny klientów dotyczące twojego sklepu, agregowane w serwisach typu Ceneo.pl czy też Opineo.pl.
- Częstotliwość aktualizacji danych. Długo nieodświeżana baza produktów (powyżej 1 miesiąca) spowoduję, że oferty nie będą widoczne.
- Wysłanie niektórych produktów może okazać się mało opłacalne. Sprawdzajmy, które z nich przynoszą nam korzyści , stosujmy segmentację feed’u na poszczególne kategorie klientów i słowa kluczowe.
- Podobnie jak w pozostałych kampaniach AdWords, nie warto pozycjonować się na wszystkie słowa kluczowe związane z produktem, a wybrać te najbardziej efektywne.
Liczba wyświetlnych produktów.
- Po uruchomieniu kampanii powinniśmy stale monitorować jakość naszego feed’u , czyli zgłoszonej bazy produktów. W narzędziu Google Merchant Center możemy łatwo sprawdzić ile produktów przez nas wysłanych zostało zaakceptowanych, a ile z nich może wymagać poprawy.
- Informacje o powodach, które blokują wyświetlanie naszych produktów, są opisane w zakładce „Jakość danych”.