&ver=4.7.5' type='text/css' media='all' />

Szablony Allegro – dobre praktyki i przykłady
19 Kwi 2015

Szablony Allegro – dobre praktyki i przykłady

Mnóstwo sprzedawców na Allegro korzysta z darmowych szablonów lub używa dostępnych generatorów. Do czasu, aż z konkurencją nie da się już dłużej walczyć niższą ceną…

Od szablonu do Kup teraz

Wtedy pojawia się potrzeba wyróżnienia własnej oferty. Usprawnienia mają doprowadzić do tego, że więcej osób przeglądających szablon z naszym opisem produktu, kliknie „kup teraz”. Zresztą, czy cena jest rzeczywiście dzisiaj tak istotna na Allegro jak kiedyś? Wystarczy przefiltrować sobie kilka kategorii, by się przekonać, że najpopularniejsze oferty wcale nie pochodzą od sprzedawców z najniższą kwotą. Za to bardzo często mają one całkiem niezłe szablony i budzą ogólnie większe zaufanie wśród klientów.

Oczywiście tutaj tych korelacji z popularnością ofert jest dużo więcej, natomiast dobry szablon aukcji może naprawdę sporo zdziałać, szczególnie wtedy kiedy nasza bezpośrednia konkurencja nie prezentuje nic specjalnego w tym zakresie. Jeżeli dany  e-commerce, spory procent zysku generuje właśnie na Allegro (albo wyłącznie tam), audyt szablonu oferty to „must have”. I  to taki cykliczny do zapisania w kalendarzu.

Ograniczenia.

Każdy, kto choć raz wystawiał przedmiot na Allegro wie, że odbywa się to według utartego schematu i teoretycznie sama platforma wyznacza nam dosyć ścisłe granice odnośnie możliwości technicznych zaprezentowania opisu produktu (np. nie wrzucisz animacji flash). Krótko mówiąc, we własnym sklepie możemy zaimplementować mnóstwo „bajerów”, przestawiać poszczególne elementy z dnia na dzień i doklejać do strony kody śledzące jakie tylko nam się podobają. Tutaj musimy pamiętać, że nasz projekt musi spełniać określone wymogi.

Wbrew pozorom jednak, nawet samym logicznym układem i jego wizualizacją, jesteśmy w stanie przygotować coś efektownego i efektywnego zarazem. Począwszy od optymalizacji miniaturki, po tytuł aukcji jak i wreszcie sam szablon. Kto powiedział, że oprócz zwykłego tekstu i listy atrybutów produktu, nie można tam zamieścić zdjęć wysokiej jakości, mapek, schematów czy też dodatkowych produktów polecanych z naszej oferty? I jeszcze dodatkowo zrobić to lepiej niż inni sprzedawcy?

Dobre praktyki

Myślisz o zmianie? No to zapoznaj się najpierw z kilkoma uwagami:

  • Nie warto zamawiać zrobienia szablonu aukcji za grosze (zresztą na samym Allegro…), takie projekty robione są na jedno kopyto, często prezentują mocno dyskusyjną powierzchowność.
  • Szablon to nie jest tylko grafika, podobnie jak w opisach produktów, same dane produktowe są wkładem w przemyślany projekt. Mówiąc otwarcie, nie każdy grafik zaprojektuje funkcjonalny szablon (ale może będzie chociaż ładny…).
  • Strategia typu „ładny opis u mnie w sklepie, biedniejsza wersja na Allegro”, bo tak szybciej i taniej, może sprawić, że część klientów wybierze ofertę tych sprzedawców, którzy się bardziej postarali…
  • Znaki wodne „zabezpieczają” Twoją własność, ale jeśli zajmują 1/3 zdjęcia, raczej szkodzą niż pomagają, tym bardzie jeśli są na miniaturce.
  • Kupujący przegląda cały szablon na jednej stronie i może scrollować niemalże bez końca, tylko dlaczego najważniejszych informacji nie powinien mieć już na samej górze? Dobre rozplanowanie szablonu to podstawa.
  • Nie ma uniwersalnego szablonu aukcji pasującego do wszystkich kategorii produktów. To co sprawdza się w telefonach komórkowych, niekoniecznie będzie skuteczne w samych akcesoriach do nich.
  • Unikaj w opisach „fraz odstraszaczy”, wystarczy jedno nieprzemyślane zdanie zamieszczone na stałe w szablonie aby zniechęcić po przejrzeniu w sumie całkiem niezłego opisu, do zawarcia transakcji. Teksty typu „Rozmiar może się nieco różnić od podanego w tabeli rozmiarów” albo „Jeśli nie jesteś przekonany, nie kupuj!” brzmią mało profesjonalnie.
  • Użytkownicy filtrują oferty na listingu wybierając oczekiwane wartości, Allegro wymaga wypełnienia niektórych atrybutów oferty, ale nadal spora część jest opcjonalna. Warto je wypełnić, nawet jeśli tylko kilka procent użytkowników z nich korzysta.
  • Opis tekstowy, jego formatowanie i układ jest nadal istotny (nie warto z niego rezygnować na rzecz samej grafiki). W aplikacji mobilnej (przynajmniej w wersji aktualnej w chwili pisania artykułu) kupujący ma do wyboru dwie opcje oglądania informacji o produkcie: „Pokaż prosty opis” i „Pokaż pełny opis”. Ten pierwszy dużo lżejszy i uboższy, bazuje właśnie na tekście.
  • Zanim zapłacisz za nowy szablon, upewnij się, że spełnia wymagania podane przez Allegro. Przykro płacić za coś, czego i tak nie użyjesz…

Przykłady

Przejdźmy do praktyki. Wybrałem kilka szablonów, które może nie są idealne (parę rzeczy bym pozmieniał :), ale są niezłym punktem wyjścia i mogą posłużyć za inspiracje do budowania własnych szablonów. Oto one:


 

Magiczny pierścień +5

Szablon aukcji Allegro, który stał się viralem podobnie jak kilka miesięcy wcześniej Szacun Tropików. I tutaj rzesza odbiorców doceniła kreatywne podejście do opisania produktu, który akurat w tym przypadku był rzeczywisty i miał swoją historię (w sumie zakończoną happy endem jak mniemam). Szkoda, że akcja raczej jednorazowa, bo potrafię sobie wyobrazić sprzedawcę, który wszystkie swoje produkty opisuje w ten sposób i robi z tego swój wyróżnik. Z pewnością jest to jednak przykład tego, jak przy wszystkich ograniczeniach i standaryzacji narzuconej przez Allegro, można stworzyć niebanalny szablon, cieszący oko i otwierający portfele.

 

 

(źródło: http://allegro.pl/magiczny-pierscien-milosci-5-i5186144039.html)

 


 

 

Klimedo.

Tym razem szablon produktu jak najbardziej dostępnego w stałej ofercie. Przykład raczej z tych praktycznych, bo i sam produkt mocno techniczny. Sprzedawcy udało się tutaj na względnie niewielkiej przestrzeni, zawrzeć sporą liczbę cech zarówno samego towaru jak i własnej oferty. Specyfikacja techniczna poprzedzona jest schematem z kluczowymi cechami, zaprezentowanymi w bardziej przystępnej formie. Dodatkowo zdjęcia uwzględniają również „żywe przykłady” montażu, pozwalające lepiej wyobrazić sobie produkt w użyciu (a nie tylko umieszczony na białym tle, bez żadnego kontekstu).

 

 

klimedo szablon aukcji

(źródło: http://allegro.pl/klimatyzator-lg-3-5kw-e12el-autoryzowany-sklep-i5223517465.html)

 

 


 

 

Orllo.

Tutaj sprzedawca również zmieścił wiele różnych informacji przybliżających cechy produktu. Mamy tutaj także porównanie z ofertą konkurencji, bliżej nieokreśloną, tym łatwiej jest pokazać „swoje” dobre strony, bo wygrywa się w każdej konkurencji 🙂 Najważniejsze atrybuty produktu są już wymienione na samym początku opisu. Szablon wzbogacony jest o materiał wideo pokazujące po pierwsze jak działa sam produkt, po drugie jak wygląda montaż wraz z pokazaniem tego wszystkiego co wchodzi w skład zestawu. Również sekcja „Zobacz pozostałe produkty” wygląda dużo lepiej, niż wiele tanich skryptów. Na uwagę zasługuje także miniaturka z wklejonymi cechami.

kamera-sportowa-rejestrator-selfie-orllo-k-2-szablon-aukcji

(źródło: http://allegro.pl/kamera-sportowa-rejestrator-selfie-orllo-k-2-i5240979120.html)

 


 

Tanio.

Tym razem sklep, który szturmem zdobył wysokie pozycje w wielu kategoriach na Allegro zaprzęgając do realizacji celu również atrakcyjne szablony. Mamy tutaj ciekawe przedstawienie opcji kolorystycznych, film z prezentacją produktu, animowane zdjęcie pokazujące produkt z kilku stron jak i graficzne przedstawienie jego wymiarów. Opis tekstowy został rozbity na trzy, czytelne bloki.

fotelik-samochodowy-kinderkraft-9-36-kg-comfort-szablon aukcji

(źródło: http://allegro.pl/fotelik-samochodowy-kinderkraft-9-36-kg-comfort-i5188291798.html)

 

 


 

 

Virtualo

Premiera nowego e-booka autorstwa Jacka Dukaja okazała się być nie tylko świeżym powiewem jeśli chodzi o jakość wydania wirtualnej książki (masa dodatków), ale także w kwestii marketingu. Dotychczas mało która premiera w tej kategorii produktów mogła się pochwalić taką otoczką audiowizualną (landing page, teaser, rysunki itd.). Miało to również wpływ na sam szablon oferty na Allegro, na którym pokazano w formie infografiki interaktywność tego wydania.

virtualo-strefamarek-allegro-pl-starosc-aksolotla-dukaj-szablon-oferty

(źródło: http://virtualo.strefamarek.allegro.pl/starosc-aksolotla-dukaj.html)

 

 


Do dzieła!

Jak widać szablony na Allegro nie muszą składać się tylko z tekstu i zdjęcia, można tutaj nieco „poszaleć” i sprawić, aby przeglądający ofertę, po pierwsze dostał w atrakcyjnej formie te informacje, które potrzebuje, po drugie żeby nie musiał już szukać dalej. Koniec końców, chodzi o to, żeby nasze oferty zostały wywindowane na czołówkę listingu w danej kategorii.

I tutaj warto eksperymentować i testować więcej niż jedną propozycję szablonu. Jeżeli zależy nam na szybkim sprawdzeniu, która wersja bardziej chwyta, można skorzystać z ads.allegro, które jest tym dla Allegro, co AdWords dla Google’a. To naprawdę dobry moment aby zacząć myśleć poważnie o prezencji naszej oferty w tym serwisie, gdyż zdaje się, że w e-commerce czeka nas mocna fala profesjonalizacji opisów produktów we wszelkich kanałach dystrybucyjnych.


Paweł Cyzman

W e-commerce to nie "content is king". Prawdziwym królem jest product content :)

  • Ciekawy artukuł, dziwne ze dopiero teraz na niego natrafilam