18 gru 2013
AIDA w praktyce.
AIDA to jedna z najbardziej znanych zasad funkcjonujących w marketingu. W teorii jest skutecznym przepisem na zdobycie klienta, w praktyce wciąż niewielu wie jak ją wykorzystać… Zobaczmy więc jak wyglądają opisy produktów zgodne z tym modelem na konkretnych przykładach!
Zaraz, zaraz, najpierw jeszcze grzecznościowo przypomnę co się kryję za tymi literkami:
- Attention – przyciągnięcie uwagi klienta
- Interest – zainteresowanie produktem
- Desire – wzbudzenie pożądania
- Action – nakłonienie do zakupu
Przyznam się szczerzę, że nie przepadam za akronimami. Są łatwe do zapamiętania, ale z drugiej strony często pozostają tylko teorią o której szybko zapominamy. Sprawdźmy zatem krok po kroku jak tworzyć opisy zgodne z modelem AIDA.
Krok 1 : Wabienie klienta.
Pierwszy i najważniejszy na drodze do transakcji. Zadanie: skupić wzrok klienta, najczęściej dobrze dobranym nagłówkiem lub wyeksponowaną grafiką.
Krok 2: Zainteresowanie produktem.
Jest to moment, w którym klient przechodzi do szczegółowego opisu produktu. Już po kilku sekundach podejmuje decyzje: wraca do poprzedniej strony lub zostaje dłużej i poznaje szczegóły oferty. Zadanie: pokazać wszystkie najważniejsze walory produktu.
Krok 3: Pożądanie produktu.
Potencjalny klient zwrócił uwagę na nasz produkt i jego najważniejsze cechy. Czas jednak powiedzieć wprost, dlaczego powinien go kupić. Zadanie: wskazać potrzeby klienta, które zostaną zrealizowane bądź problemy, których się pozbędzie.
Krok 4: Wrzucenie produktu do koszyka.
Wydawałoby się, że jesteśmy już blisko szczęśliwego finału. Potrzebujemy jednak swoistej wisienki na torcie. Zadanie: przekonanie klienta do wrzucenia produktu do koszyka i rozpoczęcia finalizacji transakcji.