&ver=4.1.13' type='text/css' media='all' />

Pozycjonowanie ofert w usłudze Google Zakupy
05 kwi 2014

Pozycjonowanie ofert w usłudze Google Zakupy

Już od kilku miesięcy polskie sklepy internetowe mogą wystawiać swoje produkty w formacie reklamowym Product Listing Ads. Liczba dodanych ofert rośnie z miesiąca na miesiąc, a zatem konkurencja jest coraz większa. Jak sprawić aby częściej wyświetlały się nasze produkty?

 

Nazwy produktów.

  • Warto w tytule produktu umieścić jego markę. W wynikach wyszukiwania oferty z frazą: „Sony Xperia Z1 Compact” będą częściej wyświetlane niż mniej dokładne, np. „Smartfon Xperia Z1″.
  • Ze względu na ograniczoną liczbę znaków, należy ze szczególną uwagą dobrać odpowiednie słowa kluczowe. Możemy zwiększyć konwersję umieszczając w tytułach frazy określające rodzaj produktu (np. „Rower…”) jak i te związane z wariantami kolorystycznymi.
  • Istotne mogą okazać się także kluczowe atrybuty produktu w zapytaniach użytkowników, typu „wodoodporny”, „edycja kolekcjonerska”, „model 2014″ itp.
  • Nie zapominajmy o długim ogonie słów kluczowych. Warto skorzystać z narzędzi analitycznych pomagających znaleźć te frazy, które pozwolą naszym ofertom wybić się wśród konkurencji.
  • Długość tytułu nie powinna liczyć więcej niż 70 znaków.

 

 

 Opisy produktów.

  • Wypełnij wszystkie pola (jakie tylko możesz) opisujące ofertę takie jak kategoria, marka, kompatybilność czy kolor. Im więcej danych, tym większa szansa na to, że ofertę zobaczą klienci.
  • Dynamicznie aktualizuj dane za każdym razem, kiedy zmienia się cena bądź dostępność danego produktu.
  • Podobnie jak w porównywarkach cena ma spore znaczenie! Po pierwsze, powinna zawierać wszystkie możliwe opłaty. Po drugie, użytkownicy chętniej będą klikać tańsze propozycje, warto więc monitorować konkurencję.
  • Wykorzystaj miejsce na tekst promocyjny. Możesz umieścić tam frazy typu „Darmowa dostawa” bądź informację o aktualnej obniżce.
  • Pamiętaj zamieścić w tekście odpowiednie słowa kluczowe.

 

Zdjęcia.

  • Aby dodać produkt do usługi Google Zakupy, musisz posiadać przynajmniej jedno zdjęcie, które zostanie oznaczone jako główne. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby tych zdjęć było więcej! Możesz wysłać maksymalnie 10 dodatkowy zdjęć.
  • Warto już od początku przyjąć wyższy standard jakości wysyłanych obrazków. Zgodnie z obecnymi rekomendacjami Google, optymalnie jest dodawanie zdjęć o rozmiarze przynajmniej 800x800px i jednocześnie wadze pojedynczego pliku nie przekraczającej 4 MB.
  • Niedopuszczalne jest zamieszczanie „zdjęć zastępczych” z logo sklepu albo informacją „brak zdjęcia”.
  • Zdjęcia produktów w usłudze Google Zakupy są automatycznie skalowane do kwadratowej miniaturki o rozmiarze 100x100px.
  • Lepiej prezentują się zdjęcia na białym tle.
  • Opakowanie zbiorcze nie może być zdjęciem głównym. W takim przypadku zamieść obrazek z pojedynczą sztuką.

 

 

Linki.

  • Wysoki wskaźnik odrzuceń może spowodować, że twoje oferty będą rzadziej wyświetlane. Dbaj o zgodność danych pokazanych w usłudze Google Zakupy jak i samą jakość opisów na stronie produktu w sklepie.
  • Unikaj odsyłania klientów do stron kategorii. Linki powinny prowadzić do konkretnych produktów, a jeszcze lepiej do poszczególnych jego wariantów prezentowanych w wyszukiwarce Google.
  • Niedopuszczalne jest umieszczanie na stronie docelowej automatycznych przekierowań, popupów czy też wymogu rejestracji przed możliwością obejrzenia produktu.
  • Znaki specjalne w URL powinny być odpowiednio zakodowane.

 

Pozostałe czynniki.

  • Autorytet domeny wpływa mocno na pozycjonowanie twoich ofert. Korzystając z narzędzi typu Google Webmasters Tools możemy sprawdzić czy wyszukiwarka nie ma z nią żadnych problemów.
  • Znaczenie mają także oceny klientów dotyczące twojego sklepu, agregowane w serwisach typu Ceneo.pl czy też Opineo.pl.
  • Częstotliwość aktualizacji danych. Długo nieodświeżana baza produktów (powyżej 1 miesiąca) spowoduję, że oferty nie będą widoczne.
  • Wysłanie niektórych produktów może okazać się mało opłacalne. Sprawdzajmy, które z nich przynoszą nam korzyści , stosujmy segmentację feed’u na poszczególne kategorie klientów i słowa kluczowe.
  • Podobnie jak w pozostałych kampaniach AdWords, nie warto pozycjonować się na wszystkie słowa kluczowe związane z produktem, a wybrać te najbardziej efektywne.

 

Liczba wyświetlnych produktów.

  • Po uruchomieniu kampanii powinniśmy stale monitorować jakość naszego feed’u, czyli zgłoszonej bazy produktów. W narzędziu Google Merchant Center możemy łatwo sprawdzić ile produktów przez nas wysłanych zostało zaakceptowanych, a ile z nich może wymagać poprawy.
  • Informacje o powodach, które blokują wyświetlanie naszych produktów, są opisane w zakładce „Jakość danych”.


Paweł Cyzman

W e-commerce to nie "content is king". Prawdziwym królem jest product content :)