&ver=4.7.5' type='text/css' media='all' />

Prezentacje 3D produktów – pytania i odpowiedzi
07 Wrz 2014

Prezentacje 3D produktów – pytania i odpowiedzi

Zdjęcia obrotowe mają za zadanie przybliżać produkt klientom i poprawiać ogólną konwersję. Polski e-commerce podchodzi jednak do nich z pewną lekką nieśmiałością…

Na pytania odpowiada Piotr Stańczyk, właściciel firmy fp360.pl  zajmującej się profesjonalną fotografią produktową.

Parę lat temu kiedy pojawiły się na rynku prezentacje 3D, wydawało się, że szybko podbiją rynek i będę widoczne niemalże w każdym sklepie internetowym, tak się jednak nie stało. Co jest główną barierą w rozpowszechnieniu tego typu fotografii produktowej?

Z mojego dotychczasowego doświadczenia wynika, że wiedza o prezentacjach 3D jest nadal wśród Polskich sprzedawców znikoma, głównie ze względu na to, że nasz e-commerce jest stosunkowo młody. Zakorzeniła się świadomość zdjęć 360 jako panoramicznych zdjęć przestrzeni takich jak biura, urzędy czy tereny inwestycyjne, przez co samo pojęcie prezentacji 360 stopni jest często niejasne dla prosumenta. Na zachodzie „spins” są coraz popularniejsze. Firmy z Wielkiej Brytanii, Francji, Włoch i Niemiec coraz częściej składają zapytania w polskich studiach foto na prezentacje 360 ze względu na niskie koszty wykonania tego rodzaju usług w naszym kraju. Jednak powoli świadomość roli obrazu, zwłaszcza wielowymiarowego, w sprzedaży internetowej jest coraz częściej dostrzegana przez sklepy internetowe

Czy popyt na takie prezentacje rośnie? czy sklepy są świadome, że istnieje taki element opisu produktu?

Świadomość tego rodzaju przedstawienia produktu jest większa w sklepach, którym udało się już wykroić dla siebie część rynku i poszukują nowych rozwiązań. Także bardziej odważni mali przedsiębiorcy poszukując sposobów wyróżnienia się na tle konkurencji też często są zainteresowani współpracą. Jednak jeśli spojrzeć na cały krajowy sektor e-commerce, popularność tego rozwiązania jest dalej stosunkowo niewielka.

Główne zalety umieszczenia prezentacji 360 na stronie produktu to … ?

Jest ich wiele, wymienię tylko trzy najważniejsze: wzrost konwersji, zmniejszenie liczby zwrotów zakupionych towarów oraz poprawa wizerunku. Klienci e-sklepów często mają opory przed zakupami internetowymi, ponieważ nie mogą dokładnie obejrzeć produktu. Tradycyjna fotografia nie oddaje w pełni właściwości przedmiotu z powodu ograniczenia do dwóch wymiarów. Fotografia produktowa 360 przynosi proste rozwiązanie tego problemu – klient ma pełną kontrolę nad prezentacją, może ją dowolnie przyspieszać, zwalniać, przybliżyć czy zatrzymać. Klient może się upewnić, że produkt oferowany przez sklep odpowiada jego wymaganiom. Dzięki temu rośnie sprzedaż i zadowolenie klientów – mają większą kontrolę nad swoimi zakupami i widzą, że sklep wychodzi na przeciw ich oczekiwaniom.

Jakie są ograniczenia w rozmiarze i wadze produktów, jesteście w stanie zrobić prezentację np. roweru albo dużego narożnika?

Jesteśmy w stanie wykonać prezentacje dowolnego przedmiotu, łącznie z samochodami. Koszty wykonania prezentacji rosną jednak wraz z kubaturą i wagą przedmiotu, ze względu na skomplikowanie techniczne – sprzętu i pracy graficznej wymaganej do oddania zadowalającego efektu.

Czy macie sygnały od klientów, że umieszczenie prezentacji 3d wpłynęło pozytywnie na konwersję?

Tak, dostajemy takie informacje, szczególnie wśród klientów handlujących elektroniką i obuwiem.

Działacie wyłącznie lokalnie (klienci „dowożą” produkty do zdjęć) czy raczej odwrotnie, jesteście w stanie dotrzeć do sklepu?

Wykonanie prezentacji możliwe jest w studio lub u klienta. Wszystko zależy od kosztów transportu towaru – nasze mobilne studio mieści się do auta typu kombi, co minimalizuje koszty. Realizacja u klienta ma miejsce głównie w przypadku towarów gabarytowych – długich nart czy wózków dziecięcych. Współpracujemy z firmami z całej Polski za pośrednictwem firm kurierskich. Zdarza się, że odbieramy towar osobiście.

Czy można u Was zamówić zrobienie prezentacji produktów, których sklep fizycznie nie posiada i nie może dostarczyć (np. popularna elektronika). Na zasadzie: „potrzebuję prezentacji nowego modelu iPhone’a)

Jeśli towar jest dostępny na rynku możemy wykonać prezentację, musimy jednak mieć możliwość fizycznego posiadania produktu. Jesteśmy elastyczni i często przejmujemy również od klienta ciężar przygotowania towaru, który jest mu potrzebny do zdjęć – np. umywalek przy zdjęciach armatury.

Powiedzmy że sklep zamawia prezentacje ‚360’ 20 laptopów, jaka mniej więcej może być cena?

Dużo zależy od tego, jakie są wymagania. Przy standardowej prezentacji składającej się z 36 zdjęć, bez dodatkowych opcji (hotspotów, unikalnego UI, wstawiania opisu przedmiotu do prezentacji), cena wyniosłaby około 50 zł za prezentację. Klient dostałby również 36 zdjęć, które może wykorzystać w sklepie, są to zdjęcia składające się na prezentację. Cena jednostkowa prezentacji spada wraz z ilością przedmiotów. Klienci podejmujący dłuższą współprace mogą liczyć na atrakcyjniejsze warunki cenowe. Otrzymują pakiety kwartalne lub roczne, a cena prezentacji ulega znacznemu obniżeniu.

Czy sklepy internetowe muszą spełniać jakieś szczególne wymagania techniczne, aby móc prezentować produkty za pomocą zdjęć obrotowych?

Sklepy nie muszą przygotowywać się w żaden specjalny sposób do wprowadzenia prezentacji 360 stopni. Przygotowujemy dla nich prezentację gotową do wstawienia na stronę w trzech formatach: flash, html5 i gif. To klient decyduje, który z nich wstawia na stronę w zależności od jego potrzeb. Zazwyczaj klienci wykorzystują format flash, jako, że pozwala na największą kontrolę nad prezentacją 3D, jednak nie może być wyświetlany na urządzeniach mobilnych i Mac’ach. HTML5 ma troszkę mniej możliwości, ale można go wyświetlić na wszystkich urządzeniach. Prezentacje obrotowe w plikach .gif wykorzystują najczęściej allegrowicze – użytkownik nie ma kontroli nad prezentacją i obrotem, ale jest to jedyny format który akceptują serwisy aukcyjne.

Jak wygląda kwestia praw, czy zdjęcia zrealizowane dla konkretnego sklepu, są jego wyłącznością i nie będą dalej odsprzedawane?

Sklep zamawiając u nas zdjęcia otrzymuje również majątkowe prawa do eksploatacji na wszystkich płaszczyznach. Umowa współpracy wyraźnie zastrzega, że żadna ze stron nie przekaże zdjęć osobom trzecim.

Czy jest jakaś większa różnica w podejściu do robienia prezentacji produktów z różnych kategorii (np. elektronika vs moda) ?

Oczywiście. Prócz zagadnień czysto technicznych jak ułożenie produktu, utrzymanie go w pionie, istnieją również kwestie odpowiedniego zaprezentowania towaru. W przypadku produktów luksusowych często obniżamy perspektywę prezentacji, co stwarza wrażenie ekskluzywności i niedostępności. Użycie czarnego tła w prezentacjach biżuterii daje podobny efekt. Generalne zasady tworzenia prezentacji 3D są podobne do klasycznej fotografii produktowej – trzeba estetycznego wyczucia, dobrego poznania produktu i oczekiwań klienta oraz doskonałego warsztatu by odpowiednio zaprezentować towar. Dlatego tak duże trudności sprawia to fotografom, którzy mają mniejsze doświadczenie w pracy w studiu.

Dziękuje za rozmowę!

Na pytania odpowiadał:

Piotr Stańczyk


Paweł Cyzman

W e-commerce to nie "content is king". Prawdziwym królem jest product content :)