Cykl życia opisów produktów
16 Sie 2017

Cykl życia opisów produktów

Produkty mają swój cykl życia, a w ślad za tym również ich opisy dostępne w sklepach internetowych.

Pryncypia

Ważne jest, żeby zrozumieć jaki ma to wpływ na proces pozyskania i utrzymania opisów produktów (bo powiedzmy sobie otwarcie, że ów proces posiada każdy sklep, nawet jeśli nie działa na tym polu w sposób ustrukturyzowany). Cykl życia opisów produktów jest nierozerwalnie związany z tym co powinniśmy pokazywać na karcie produktu Klientowi. Przypomnijmy wpierw jednak podstawowe pryncypia, którymi winniśmy się kierować tworząc bazę opisów:

  • Klient powinien mieć udostępnione (zawsze) aktualne i prawidłowe dane produktowe.
  • Klient powinien móc łatwo i szybko zidentyfikować czy prezentowany opis produktu dotyczy tego, którego poszukuje.
  • Klient powinien mieć możliwość dopasowania produktu do swoich potrzeb i oczekiwań.

Benefity

Cykl życia opisów produktów powinien nam jasno standaryzować to co robimy na danym etapie jego życia. Dzięki takiemu procesowemu podejściu:

  • nie przegapimy w naszej bazie produktów potencjalnych hitów sprzedaży
  • w sposób zrównoważony będziemy uzupełniać opisy produktów (np. mniejszy nacisk na te produkty, które są już bardziej ‚schodzące’ z rynku)
  • lepiej dostosujemy treści produktowe (będziemy mieć inne podejście do opisywania produktów typu ‚nowość’, inne do staroci od lat dostępnych w ofercie)
  • wykorzystamy potencjał stron tych produktów, które nie są już dostępne w sprzedaży (co nie zmienia faktu, że nadal mogą ‚pozyskiwać’ Klientów)
  • będziemy wiedzieć czego wymagać i kiedy od dostawców treści, producentów czy też wewnętrznych zespołów contentowych (zgodnie z zasadą Just-in-time)
  • ustalimy reguły, które pozwolą wytypować te opisy produktów wymagającej szczególnej troski i rozbudowy
To tylko wybrane benefity. Najważniejsze, że tak utrzymana baza opisów produktów przynosi nie tylko uporządkowanie samego procesu czy też zmniejszenie kosztów obsługi (mniej błędów, więcej wykorzystania już wytworzonej treści, lepsze rozplanowanie budowy bazy), ale przede wszystkim daje znacznie większą gwarancję, że nasi Klienci otrzymają opisy produktów najwyższej jakości.

System

Powyżej mamy pokazany w miarę uniwersalny cykl życia opisu produktu. Taki cykl powinien zostać opracowany indywidualnie dla każdego sklepu i uwzględniać specyfikę danej branży czy też profil Klientów. Co nie mniej istotne, powinien on integrować pracę poszczególnych działów (od specjalistów ds. współpracy z producentami, przez grafików, contentowców, zewnętrznych dostawców treści jaki i przedstawicieli zespołu SEO). System sklepowy powinien wspierać flow tworzenia opisów produktów, zgodnie z ich przyjętym cyklem życia (np. pokazywać etap na którym się znajduje, umożliwiać dodawanie wewnętrznych komentarzy, pomysłów, zgłaszać zapotrzebowanie z poziomu konkretnego produktu, zbierać statystyki itd.).


Paweł Cyzman

W e-commerce to nie "content is king". Prawdziwym królem jest product content :)