Jak wybrać odpowiedni system sklepu internetowego?
24 Lis 2014

Jak wybrać odpowiedni system sklepu internetowego?

Co jest najważniejsze w sklepie internetowym? Jakie warunki powinien spełniać przyjazny opisom produktów system sklepu internetowego?

 Zapraszam do lektury gościnnego wpisu autorstwa Urszuli Witkowskiej z firmy Aptus.pl
 

Pomysł to nie wszystko.

Jeśli dopiero rozważasz otwarcie działalności gospodarczej polegającej na internetowej sprzedaży, spróbuj poświęcić trochę czasu na rozpoznanie rynku. Co sprzedawać przez Internet, jak i… po co?

aptus sklep przyklad

Jeśli podchodzisz zbyt optymistycznie do swoich planów, spodziewając się szybkiego zysku, to wiedz, że konkurencja na rynku jest spora. Chyba, że uda Ci się znaleźć niszę i takie słowa kluczowe, dzięki którym zajmiesz – jeśli nie pierwszą, to przynajmniej jedną z czołowych pozycji na liście wyników wyszukiwania. Jedno jest pewne, jeśli nie wiesz, jaki asortyment sprzedawać, nie kieruj się wyłącznie modą lub zasłyszanymi opiniami. Przygotuj swoją listę możliwości i sprawdź, jakie masz realne szanse. To będzie się wiązało choćby z rozpoznaniem konkurencji, która już jest i tak jak Ty, walczy o swój kawałek tortu.

Kluczowa decyzja.

Kiedy wiesz już jaką branżą chcesz się zająć i dlaczego – czas na wybór oprogramowania sklepu. To dzięki dobremu oprogramowaniu Twój sklep pomoże Ci nie tylko zautomatyzować procesy związane z zarządzaniem sprzedażą, ale także wypromować markę, dbając o jej odpowiedni wizerunek i promocję na jak największą skalę. Do dyspozycji przedsiębiorcy mają sporo rozwiązań. Czym się kierować przy wyborze oprogramowania sklepu? Podpowiadamy, co naszym zdaniem jest najważniejsze.

  • Optymalizacja pod kątem SEO – już od początku prowadzenia działalności warto zadbać o optymalizację sklepu, która przygotuje naszą witrynę do pozycjonowania; ważny będzie moduł umożliwiający oznaczenie produktów odpowiednimi słowami kluczowymi; system powinien je generować automatycznie – na podstawie opisu, ale także uwzględniać opcję ręcznego ustawiania fraz; jest to nawet lepsze rozwiązanie, ponieważ pozwala z jeszcze większą starannością dopasować asortyment do fraz, które wpisują w wyszukiwarkę użytkownicy;
  •  Funkcjonalności umożliwiające promowanie sklepu. Wchodzi w to również dbałość o pozycjonowanie witryny sprzedażowej. Jedną z nich, obok meta tagów SEO, jest stworzenie przestrzeni do umieszczania dodatkowych treści, np. bloga, artykułów poradnikowych czy forum internetowego. Taka treść powinna być unikalna, tylko wtedy algorytm wyszukiwarki zinterpretuje zawartość strony w sposób dla nas korzystny;
  • Integracje z systemami, dzięki którym obsługa sprzedaży jest zautomatyzowana i dużo wygodniejsza, np. dostawcy, płatności, hurtownie, itd.
  •  Sprawdź, czy oprogramowanie sklepu będzie można w przyszłości rozwijać o dodatkowe moduły i funkcjonalności, jeśli zajdzie taka potrzeba;
  • Oprogramowanie powinno być wydajne i skalowalne, dzięki czemu sklep będzie działał sprawnie zarówno przy małych, jak i większych bazach danych;
  • Coraz więcej sklepów internetowych otwiera się na zagraniczne rynki i tworzy dodatkowe wersje językowe w ramach sklepu; dzięki temu zwiększają swoją szansę na pozyskanie jak największej liczby klientów;
  • W przypadku tworzenia opisów w sklepie warto zwrócić uwagę, że najłatwiejsze rozwiązanie to przeniesienie gotowej treści z zewnętrznej bazy produktów. Jednak jest ono obarczone konsekwencjami w postaci osłabienia jakości strony i spadkiem jej pozycji na liście wyników wyszukiwania. Z tego powodu dużo lepiej skorzystać z ręcznego wprowadzania unikalnych opisów niż z zaimportowania ich z zewnętrznego źródła. Stąd ważne jest, żeby dodawanie nowych produktów do bazy było łatwe i wygodne.
  •  Zwróć uwagę na gwarancję bezpieczeństwa danych. System musi być stabilny, żeby nie przynosił strat naszej działalności. Dowiedzmy się, jak szybko firma reaguje w przypadku awarii. Podstawowym zabezpieczeniem jest backup, czyli codziennie wykonywana kopia bezpieczeństwa.
  • Producent oprogramowania powinien również zapewniać usługę przeniesienia sklepu internetowego. Może się zdarzyć, że właściciel istniejącego już e-sklepu zechce zmienić system do obsługi sprzedaży. Zadaniem nowego usługodawcy będzie więc przeniesienie bazy produktów, klientów i zamówień.
  • Standardem w e-commerce staje się już powoli technologia Responsive Web Design. Coraz więcej Polaków kupuje w internecie za pomocą smartfonów lub tabletów, dlatego system sklepowy musi płynnie dostosowywać wygląd sklepu i strony produktów do odpowiedniego formatu.

aptus system RWD

Podsumowanie

Przed podjęciem ostatecznej decyzji o wyborze oprogramowania należy dokładnie przyjrzeć się branży e-commerce. Rozpoznać jaka jest jej specyfika, co może mieć wpływ na zwiększenie ilości zamówień, itd. Wiele można się dowiedzieć z poradników, które znajdują się nie tylko w serwisach poświęconych temu sektorowi czy na blogach, ale także bezpośrednio od przedsiębiorców, np. śledząc wypowiedzi na forach lub czytając wywiady z właścicielami sklepów, którzy odnieśli sukces. Oczywiście nie zdradzą największych tajemnic, ale z pewnością opowiedzą o swoich doświadczeniach w e-commerce.

Autorką tekstu jest:

urszula witkowska

Urszula Witkowska

aptus shop logo


Paweł Cyzman

W e-commerce to nie "content is king". Prawdziwym królem jest product content :)