03 lis 2014
Pomaganie przez e-kupowanie: elementy charytatywne w opisach produktów
Czy w e-commerce jest miejsce na coś więcej niż tylko czysty zysk? Oto przykłady, które pokazują, że można połączyć przyjemne z pożytecznym.
Twoje zakupy mają sens!
Takie hasło znalazłem na stronie Marketu Społecznego (marketspoleczny.pl). Odzwierciedla ono doskonale ideę całego projektu, który nadaje e-zakupom, dodatkowy wymiar. Kupując różne rzeczy z kilkunastu kategorii produktów, oprócz tego, że otrzymujemy unikatowe i wysokiej jakości produkty, to przy okazji wspieramy finansowo ich wytwórców.
„Przedmioty sprzedawane w Markecie Społecznym są zazwyczaj wykonywane przez osoby z niepełnosprawnością w ramach aktywizacji społecznej i zawodowej.”
W każdym opisie produktu znajdziemy informację o miejscu, w którym powstaje.
To właśnie zaufanie jest przy tego typu działaniach kluczowe. Chcemy mieć pewność, że sklep internetowy rzeczywiście jest prowadzony zgodnie z zasadami ekonomii społecznej albo zyski ze sprzedaży są naprawdę przekazywane na konkretny cel. Allegro jakiś czas temu uruchomiło charytatywny marketplace oparty w zasadzie na tej samej mechanice co główna platforma zakupowa, z wyłączeniem systemu prowizji. Różnica polega też na tym, że oferty są wystawiane przez różne fundacje i organizacje pozarządowe i w opisach znajdziemy informacje na co są przeznaczone pieniądze z ich sprzedaży. Wszystkie organizacje są weryfikowane, kupujący mają więc gwarancję, że ich pieniądze trafią do potrzebujących.
Kupując, pomagasz.
Mniejsze sklepy internetowe też wspierają cele charytatywne i to nie tylko w formie jednorazowych akcji, ale jako część dłuższej strategii. Jeżeli klient wie, że zamawiając w danym sklepie potrzebne produkty, przynajmniej część zysków jest przeznaczona na wybrany cel, może chętniej powracać i kupować regularnie. Dobrze, jeżeli kategoria produktów będzie powiązana tematycznie z wybranym celem. I tak na przykład ZooPlus.pl, które jak sama domena wskazuje, oferuje produkty związane ze zwierzakami, umieszcza specjalne banery na stronach różnych fundacji opiekujących się właśnie nimi. W ten sposób, część pieniędzy „z przeklików” jest przeznaczana na cele statutowe takich organizacji.
Lilou.pl to kolejny e-commerce, który wspiera różne akcje charytatywne już od dłuższego czasu. Pomoc polega głównie na zaprojektowaniu specjalnych, limitowanych edycji biżuterii z których znaczna część ze sprzedaży wpływa na konto określonej fundacji. Dzięki takiemu podejściu sklep nie tylko pomaga, ale także zwiększa popularność własnej marki i buduje jej pozytywny wizerunek.
Właściciele sklepu One Way Clothing (oneway.com.pl) też muszą lubić koty, bo stworzyli nawet osobną kategorię produktów z których część dochodu przeznaczona jest na pomoc czworonogom z pazurami. Jest to też kolejny przykład pomagania tym co robi się najlepiej, czyli wytwarzaniem specjalnych wersji wysokogatunkowych koszulek, oczywiście ze specjalnymi wzorami dla kociarzy.
Dlaczego warto pomagać?
Niezależnie od altruistycznych powodów:
- jest to jeden ze sposób na wyróżnienie danej marki/sklepu/produktu
- link buliding – Twoja oferta jest linkowana przez strony fundacji, serwisy tematyczne i społecznościowe
- dzięki takim akcjom, klienci mogą poznać Twój sklep (nowi klienci)
- stali bywalcy mogą być zachęceni do kontynuowania regularnych zakupów
- przy okazji promujesz jakość swoich produktów